5 czerwca – 9 czerwca 2013r. na zaproszenie szkoły Colegio Infanta Leonar w Mazarron, w regionie Murcia, na południu Hiszpanii w ramach mobilności programu Comenius wyjechało 4 uczniów naszej szkoły: Aleksandra Kurpas z kl. VIa, Wioletta Styczyńska z kl. VIb, Wojciech Jeleniewicz z kl. VIb i Paweł Kondrat z kl. VIc pod opieką nauczycieli p. Agnieszki Paruzel i p. Grzegorza Zuber. Uczniowie biorący udział w wycieczce zostali wyłonieni w drodze konkursu językowego.
Po zbiórce na lotnisku we Wrocławiu we wczesnych godzinach rannych, przejściu przez odprawę paszportową, trzygodzinnym locie uczniowie z nauczycielami znaleźli się na lotnisku Alicante w Hiszpanii. Tam oczekiwali na 16-osobową grupę partnerów z Wielkiej Brytanii (8 nauczycieli, 8 uczniów) i razem autokarem udali się w 2-godzinną drogę do Puerto de Mazarron. Następnie po zakwaterowaniu w hotelu odbyli spacer po nabrzeżu. W międzyczasie do hotelu przybyli pozostali uczestnicy mobilności: Belgowie, Polinezyjczycy, Włosi, Portugalczycy i Grecy. Wieczorem nastąpiło powitanie wszystkich partnerów przez gospodarzy i wspólna kolacja integracyjna.
Kolejny dzień rozpoczęto zwiedzaniem miasta Mazarron wraz z anglojęzycznym przewodnikiem. Uczniowie otrzymali do wykonania zadania, wymagające uważnego słuchania wypowiedzi przewodnika i zrozumienia tekstu w języku angielskim. W mieście znajdują się budowle z XVI wieku, uczestnicy poznali też historię i legendy z tego regionu. Następnym punktem programu była wizyta w dawnym budynku urzędu miasta Mazarron i spotkanie z jego burmistrzem w towarzystwie przedstawicieli lokalnego radia i telewizji.
Przed obiadem uczestnicy wyjazdu obejrzeli jeszcze film i ekspozycję w Muzeum Solenia Ryb za czasów Cesarstwa Rzymskiego, gdzie poznali sposób wytwarzania słynnego w całym basenie Morza Śródziemnego sosu rybnego, którego recepturę próbują odtworzyć naukowcy.
Kolejnym etapem wycieczki po najbliższej okolicy było zwiedzanie mariny i portu, a potem przejazd turystycznym pociągiem wzdłuż fragmentu ponad 35-kilomerowego wybrzeża Mazarron do La Ciudad Encatada – skalnych form utworzonych przez działanie fal morskich.
Późne popołudnie zostało przeznaczone na zajęcia na plaży, gdzie każda ze szkół partnerskich przygotowała jedną zabawę ruchową, w którą uczyła grać pozostałych uczestników. Rodzice hiszpańskiej szkoły przygotowali na plaży słodki poczęstunek. Potem pod opieką ratowników chętni mogli zażyć kąpieli w niezbyt ciepłym jeszcze o tej porze roku morzu. Dzień zakończył się kolacją, na której serwowano regionalne specjały w restauracji pod latarnią morską z widokiem na zatokę.
Piątek był dniem odwiedzin w szkole goszczącej i spotkania z uczniami i ich rodzicami. Do południa zwiedzano obiekt i obserwowano działania podjęte przez hiszpańska szkołę partnerską w ramach projektu „Be healthy, feel happy” (ogródek przyszkolny, aranżacja placu zabaw). Następnie uczniowie udali się na zajęcia w hiszpańskich klasach, a potem uczestniczyli w tworzeniu pamiątkowego graffiti na murze okalającym szkołę, które przedstawiało logo projektu. W tym czasie nauczyciele udali się na spotkanie robocze, w czasie którego omówiono realizację zadań przez poszczególnych partnerów projektu oraz zaplanowano działania związane z wypełnianiem raportu finałowego.
Kiedy dzieci hiszpańskie skończyły zajęcia, dołączyli do nich rodzice i wspólnie z uczestnikami wyjazdu degustowano olbrzymią paellę przygotowaną specjalnie na finałową fiestę. Po południu w budynku Centrum Kultury Mazarron partnerzy i społeczność szkolna mieli okazję obejrzeć występy szkolnych talentów: teatralne, muzyczne i taneczne. Był teatrzyk uczniowski o zdrowym trybie życia, pokazy tańców regionalnych i flamenco, a także występy lokalnych zespołów muzyki ludowej. Dzień zakończyła kolacja z towarzyszeniem kapeli ludowej.
Przedostatniego dnia uczniowie i nauczyciele zwiedzili, ponownie w towarzystwie anglojęzycznego przewodnika, Cartagenę, a w niej Podwodne Muzeum Archeologiczne, w którym zebrano eksponaty wydobyte z dna morskiego pochodzące z czasów rzymskich, a także zbudowano ciekawą ekspozycję prezentującą różne aspekty pracy archeologów pod wodą. Kolejnym punktem programu zwiedzania były ruiny teatru rzymskiego, po czym uczestnicy mieli czas na zakup pamiątek.
Po obiedzie składającym się z dań kuchni hiszpańskiej przeznaczono czas na spacery po plaży i pakowanie bagaży. Na pożegnalnej kolacji przygotowano prezentację multimedialną na podsumowanie projektu oraz pokazy tańca flamenco z koniem. Był to również czas podziękowania za współpracę, zaangażowanie i przyjazną atmosferę podczas realizowania projektu, który z końcem sierpnia 2013r. kończy się.
9 czerwca rano uczestnicy wycieczki udali się w drogę powrotną do Polski, pełni miłych wspomnień, bogatsi o nowe doświadczenia, ciekawe inspiracje i wiedzę.
dodano 2013-06-26 07:30:20 przez Aleksandra Szołtysek