Wszystkie dowody osobiste wydawane są z określonym terminem ważności, który wskazany jest w prawym dolnym rogu dokumentu. Osobom pełnoletnim dowody osobiste wydawane są na okres 10 lat a dla osób niepełnoletnich, które nie ukończyły 18 roku życia na 5 lat od daty wydania. Jedynie osoby, które złożyły wniosek po ukończeniu 65 roku życia, posiadają dowody osobiste na czas nieoznaczony.
Wniosek o wymianę dowodu osobistego trzeba złożyć w swoim urzędzie osobiście, nie później jednak niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu. Od 1 stycznia 2010 roku dowody osobiste są wydawane nieodpłatnie.
Przypominamy, że dowody osobiste, którym upłynął termin ważności są NIEWAŻNE!!!
Nieważny dowód osobisty nie spełnia swoich funkcji, czyli nie potwierdza naszej tożsamości i obywatelstwa m.in. w kontaktach z urzędem. Taki dokument jest bezużyteczny w obrocie prawnym, ponieważ nie można się nim dłużej posługiwać. Nie załatwimy żadnych spraw w urzędzie czy na poczcie w kwestiach wymagających weryfikacji tożsamości, możemy mieć problem z uzyskaniem kredytu bankowego czy dokonaniem zakupu ratalnego.
dodano 2013-07-03 11:36:49 przez Aleksandra Szołtysek